W jakich branżach sprawdzą się szkolenia motywacyjne

W jakich branżach sprawdzą się szkolenia motywacyjne

W ostatnich latach pracodawcy nie dość, że zaczęli zwracać większą uwagę na motywację pracowników i jej zbawienny wpływ na efektywność, ale też zaczęli rozumieć, że często głównym czynnikiem motywacyjnym, a już na pewno nie jedynym, nie są kwestie finansowe. W związku z tym coraz popularniejsze stały się dedykowane szkolenia motywacyjne, zarówno dla zwykłych pracowników, jak i menadżerów i specjalistów HR. Na czym one polegają? Co może dać szkolenie motywacyjne i czy jest warte swojej ceny? Czy w każdej branży się przydadzą?

Na czym polegają szkolenia motywacyjne

Każde szkolenie motywacyjne może wyglądać inaczej, z reguły jednak pewne elementy pozostają takie same. Zwykle w ich programach można znaleźć takie punkty jak wykłady ekspertów, ćwiczenia, praca z dodatkowymi materiałami czy dyskusje i rozmowy. Potrafią trwać kilka godzin albo rozciągać się nawet na kilka dni. W przypadku szeregowych pracowników ich głównym zadaniem jest przywrócenie zaginionej motywacji do pracy, zaś jeśli chodzi o kadrę zarządzającym cele są bardziej konkretne. Menadżerom przekazuje się wiedzę i narzędzia niezbędne do radzenia sobie z wypalonymi pracą podwładnymi, tak, aby mogli zwiększyć ich efektywność.

Co można wynieść ze szkolenia motywacyjnego

Z dobrego szkolenia motywacyjnego zwykli pracownicy powinni wyjść odświeżeni i pełni energii. Nie powinien to być jednak tylko chwilowy stan, który po kilku godzinach lub dniach zniknie. Umiejętni trenerzy motywacji, zwłaszcza jeśli potrafią indywidualnie podejść do każdego uczestnika kursu, są w stanie zaszczepić w pracowniku chęci do działania na dłuższy czas. Gdyby tak nie było, pracodawcy nie decydowali by się na płacenie za tylko chwilowy, ulotny impuls. Z kolei kadra zarządzająca na takich szkoleniach dowie się, jakie są czynniki motywujące i w jakich okolicznościach je stosować, a także jak stworzyć w grupie odpowiednią atmosferę.

Jakie korzyści daje firmie wysyłanie pracowników na szkolenia motywacyjnego

Firmy mogą wyciągnąć wiele dobrego ze szkoleń motywacyjnych, często nawet na nieoczywiste sposoby. Pracownicy, którzy po przejściu szkolenia odzyskają motywację i chęci do pracy z pewnością będą bardziej lojalni wobec firmy i znacznie zmniejsza jest szansa, że z niej odejdą. Dobra atmosfera w pracy stworzona przez umiejętnego i wyszkolonego menadżera sprawi, że pracownicy nie będą skorzy przyjmować nawet ofert bardziej korzystnych finansowo od konkurencyjnych przedsiębiorstw. Mniej odchodzących pracowników równa się mniejszej rotacji, większej efektywności i uniknięciu kosztów związanych z wyszkoleniem i wdrożeniem nowego pracownika. Do tego firma, która wysyła swoich pracowników na szkolenia szybko zyskuje reputację dobrego pracodawcy. Dla wielu przy wyborze pracy priorytetem są nie zarobki, zwłaszcza jeśli nie ma ogromnej rozpiętości w tym zakresie, ale inne benefity, jakie może zaoferować firma. Szkolenia motywacyjne są jednymi z nich.

szkolenia motywacyjne

Koszty szkoleń motywacyjnych

Nie da się ukryć, że szkolenia motywacyjne nie są tanie. Koszt za jednego pracownika może wynieść od kilkuset do nawet kilku tysięcy złotych. Sporo jednak zależy od renomy kursu, na który się decydujemy, a także jego długości. Nie warto próbować maksymalnie zaoszczędzić, bo tylko sobie w ten sposób zaszkodzimy. Słabej jakości szkolenie nie da pozytywnych rezultatów, a wręcz przeciwnie. Jeśli mamy w firmie menadżera, zawsze można wyszkolić go tak, aby to on później udzielał szkoleń motywacyjnych szeregowym pracownikom w ramach swoich obowiązków. W ten sposób zamiast płacić za kilkanaście lub kilkadziesiąt szkoleń, płacimy za jedno.

Czy w każdej branży przydadzą się szkolenia motywacyjne?

Niezależnie od tego, jaką pracę wykonuje, prawdopodobieństwo, że pracownik w pewnym momencie straci motywację i się wypali jest duże. Zwłaszcza, jeśli jego zakres obowiązków jest nudny, żmudny i powtarzalny. Wobec tego tak naprawdę w każdej firmie przydatne mogą być szkolenia motywacyjne. Wyjątkiem może być to, że profil działalności danej firmy nie wymaga od pracowników dużego zaangażowania. Czy pracownik, który zarabia najniższą krajową kwotę wynagrodzenia i na przykład cały dzień siedzi przed kamerami monitoringu musi być zmotywowany? Czy jego brak motywacji ma rzeczywiście jakiś negatywny wpływ na jakość wykonywanej przez niego pracy? Za to jeśli w naszej firmie istnieją stanowiska menadżerskie, z pewnością osoby na nich zatrudnione skorzystałyby na dobrym szkoleniu motywacyjnym. Warto dbać o ciągłe podnoszenie kwalifikacji takich pracowników, ponieważ będzie to miało na dłuższą metę wpływ także na osoby, którymi zarządza dany menadżer.

Na pytanie, czy warto wysyłać pracowników na szkolenia motywacyjne każdy musi odpowiedzieć sobie sam. Nie sposób jednak zaprzeczyć pozytywnym efektom, jakie zarówno na szeregowych pracowników, jak i kadrę zarządzającą mogą mieć dobrze przeprowadzone szkolenia motywacyjne. Wbrew pozorom motywacja to złożony temat i rzecz, która ma ogromny wpływ na funkcjonowanie niemal każdej firmy. W końcu mało zmotywowani pracownicy są z reguły mniej wydajni, a to uderza bezpośrednio w przychody firmy.

Dodaj komentarz