Techniki relaksacyjne

techniki relaksacyjne
Zdrowie i uroda
[Głosów:0    Średnia:0/5]

Życie we współczesnym świecie wiąże się na ogół z ciągłym pędem, pogonią za czymś i licznymi zmartwieniami. Wiele osób zaczyna zastanawiać się, jak walczyć ze stresem, aby nas nie przytłoczył. Na pomoc w takich sytuacjach przychodzą zróżnicowane techniki relaksacyjne i metody relaksacyjne, które pomogą rozluźnić się, wyciszyć i odzyskać wewnętrzną równowagę. Jest ich bardzo dużo, więc jeśli któraś nie wydaje się odpowiednia, nie ma powodu żeby się zniechęcać. Zawsze można spróbować jakiejś innej.

Na czym polegają techniki relaksacyjne

Celem technik relaksacyjnych jest rozładowanie całego napięcia zarówno fizycznego, jak i psychicznego które tkwi w danym człowieku. Jeśli takie napięcie się nagromadzi, może być bardzo szkodliwe dla naszego zdrowia, dlatego nie należy go ignorować i mieć nadzieję, że samo przejdzie. Już nawet 10 do 15 minut dziennie poświęcone na naukę odpowiednich technik relaksacyjnych może dać wspaniałe rezultaty. Oczywiście z początku możemy mieć problem ze skupieniem się na jednej konkretnej rzeczy i nie rozpraszaniem się jakimś elementem otoczenia. Wraz z czasem powinno się to jednak stać łatwiejsze, a umiejętność zachowania skupienia wypracowana w ten sposób przyda nam się także w szkole lub pracy.

Głębokie oddychanie

Jest to chyba najbardziej znany sposób na szybką relaksację, ale przy odpowiedniej wprawie rzeczywiście działa. Kluczem jest to, aby oddychać głęboko i wydychać przez dłuższy czas (kilka sekund). Może to być najlepsza metoda do zastosowania w sytuacjach stresowych, kiedy mamy niewiele czasu na opanowanie się, na przykład przed ważnym spotkaniem czy egzaminem.

Zamknij oczy i policz do dziesięciu

Tą metodę najczęściej poleca się w przypadku nagłego gniewu i wzburzenia. Ważne jest, aby po zamknięciu oczu oddychać równymi, regularnymi oddechami i oczyścić umysł z wszystkiego poza odliczaną cyfrą. Na początku może być trudno, ale już po jakimś czasie powinniśmy być w stanie w ten sposób stłamsić nawet najsilniejsze instynkty. Opanowanie tej techniki gwarantuje, że nie zdarzy nam się na przykład w stanie wściekłości powiedzieć czegoś krzywdzącego, czego byśmy później żałowali.

Joga

Dodatkową zaletą jogi, poza uczuciem relaksacji, jest jej zastosowanie jako narzędzia do ćwiczeń. Wbrew pozorom potrafi ona być bardzo męcząca i wymagająca fizycznie, chociaż przecież nie biegamy ani nie podnosimy ciężarów. Systematyczne treningi jogi można z powodzeniem wykonywać w domu, wystarczy tylko mata do ćwiczeń. W Internecie łatwo można znaleźć instruktaże wideo, które szybko wprowadzą całkowitego nowicjusza w temat. Istnieje również wiele aplikacji na telefon, które dodatkowo pozwolą nam ułożyć harmonogram ćwiczeń i śledzić nasze postępy. Przede wszystkim joga pomoże nam oczyścić umysł i pozbyć się osiadłego w naszym ciele napięcia.

Medytacja

Medytacja nie jest metodą dla wszystkich. Wbrew pozorom nie myślenie o niczym jest czymś bardzo trudnym. W związku z tym wiele osób, które chce rozpocząć swoją przygodę z motywacją szybko rezygnuje, ponieważ nie są w stanie się skupić i ciągle się rozpraszają. Trzeba jednak być cierpliwym. Jeden nauczy się medytować szybciej, drugi później, ale kiedy już będziemy w stanie regularnie wchodzić w stany głębokiej medytacji szybko poczujemy jej pozytywne efekty. Nie tylko zrelaksujemy w ten sposób swój umysł, ale także uzyskamy większą kontrolę nad swoimi emocjami.

techniki relaksacyjne

Aktywność fizyczna

Wielu mogłoby powiedzieć, ale jak to? Chcę się zrelaksować i mam w tym celu jeszcze bardziej się męczyć? Prawda jest taka, że wysiłek fizyczny jest stanie dać dużą ulgę zszarganym nerwom. Kiedy ćwiczymy, nie jesteśmy skoncentrowani na naszych problemach i zmartwieniach. Zwłaszcza dobre na oczyszczanie umysłu są ćwiczenia rytmiczne, czyli na przykład bieganie czy jazda na rowerze. Jak już wrócimy do domu odpocząć, nasze nogi będą jak z waty, a my wyraźnie odczujemy rozluźnienie. Początki mogą być trudne, żmudne i nawet bolesne, ale warto. Ogromnym bonusem jest także wspaniały wpływ aktywności na zdrowie fizyczne.

Trening Jacobsona

Ta technika relaksacyjna jest szczególnie polecana osobom, które żyją w stanie ciągłego stresu, ponieważ na przykład mają bardzo wymagającą pracę. Polega na najpierw napinaniu, a potem rozluźnianiu mięśni w różnych częściach ciała. Często możemy nawet nie zdawać sobie sprawy, że napinamy przez dłuższy czas na przykład mięśnie twarzy, co kończy się na ogół dużym dyskomfortem. Dużą zaletą tej metody jest to, że można z niej korzystać nie tylko w domu, ale w dowolnym miejscu. Nie zajmuje ona także dużej ilości czasu.

Muzykoterapia i aromaterapia

Słuchanie spokojnej, relaksacyjnej muzyki może zdziałać cuda. Niektórym pomagają w odprężeniu się także odpowiednie zapachy. W ten sposób działamy na nasze zmysły (słuchu, węchu) i dajemy im sygnał do relaksu. Są to z pewnością techniki relaksacyjne, które warto wypróbować.

Niemal każdy odczuwa w codziennym życiu stres i napięcie, wiele osób jednak nie ma pojęcia, co zrobić. Warto wiedzieć, jak walczyć ze stresem i nie dać się mu pochłonąć stosując różnorodne metody relaksacyjne. Będzie to miało pozytywny wpływ zarówno na nasze zdrowie psychiczne, jak i fizyczne.

Przeczytaj poprzedni wpis:
szkolenia motywacyjne
W jakich branżach sprawdzą się szkolenia motywacyjne

W ostatnich latach pracodawcy nie dość, że zaczęli zwracać większą uwagę na motywację pracowników i jej zbawienny wpływ na efektywność,...

Zamknij