Jak motywować pracowników do efektywniejszej pracy?
To pytanie zadaje sobie praktycznie każdy pracownik, a przynajmniej tak powinno być. Osoby, które zatrudniają ludzi muszą dołożyć wszelkich starań, aby byli oni zmotywowani. Dzięki temu podwładni będą dokładnie, terminowo i efektywnie wykonywać swoje zadania, co oczywiście przełoży się na kondycję całego przedsiębiorstwa. Często jednak właściciele kompletnie nie mają idei, jak motywować pracowników do efektywniejszej pracy. Borykacie się z podobnymi dylematami? W takim razie znakomicie składa się, że trafiliście na naszą stronę. Piszemy tutaj o różnych sprawach związanych z motywacją (zapraszamy między innymi do takich artykułów jak na przykład “Jak zrobić pierwszy krok i podjąć odpowiednie działania?” czy “Najczęstsze błędy w trakcie motywowania samego siebie” itp.). Dzisiaj podpowiemy Wam zaś co zrobić, aby Wasi pracownicy z uśmiechem na twarzy przystępowali do realizowania codziennych zadań i wykonywali je z należytą starannością.
Odpowiednie zarobki jako motywacja dla pracowników
Można dużo mówić o motywacji pracowników w trakcie wykonywanych przez nich zadań. Zawsze jednak na pierwszym miejscu są w tym aspekcie pieniądze. Chcecie odpowiednio zmotywować Waszych pracowników do efektywniejszej pracy? W takim razie zagwarantujcie im optymalne pensje. Oczywiście, nie możecie obiecywać złotych gór czy płacić takich pieniędzy, które przewyższają Wasze budżety. Kluczowe jest jednak to, aby porozmawiać ze swoimi ludźmi i wyjaśnić im te kwestie. Bardzo istotne jest to, aby stawki były optymalne i odnosiły się do sytuacji, która obecnie panuje na rynku. Pracownicy będą odpowiednio zmotywowani do efektywniejszej pracy, jeśli będą otrzymywać takie pieniądze, które mogą na przykład zarobić w innym biurze. Jeśli zaś będziecie regularnie płacić im poniżej ich możliwości oraz kwalifikacji, to niestety trzeba liczyć się z tym, że ich zaangażowanie będzie systematycznie spadać, a Wasi podwładni na pewno będą mieli gdzieś z tyłu głowy chęć zmiany pracodawcy.
Motywowanie pracowników do efektywniejszej pracy poprzez rozwijanie ich umiejętności
Statystyki pokazują, że pracownicy – poza gotówką – zwracają uwagę też na wiele innych kwestii, które wpływają na ich motywację i efektywną – lub nie – pracę. Jedną z nich jest możliwość rozwijania własnych kwalifikacji. W naszym kraju nie brakuje ambitnych ludzi, którzy nie tylko chcą dobrze zarabiać na codziennie wykonywanych zadaniach. Mają zamiar również rozwijać się pod wieloma innymi kątami. Właścicielem muszą o tym wiedzieć i pamiętać. Powinni zatem zapewnić swoim pracownikom rozwój – na przykład poprzez organizowanie szkoleń. Jest to skuteczne na wielu polach. Nie tylko właściciele będą mogli liczyć na to, że będą mieli bardziej zmotywowanych pracowników, ale wykonywane przez nich projekty będą cechować się odpowiednią jakością. Poza tym właściciele będą mieli lepiej wyszkolonych pracowników, co oczywiście w dłuższej perspektywie czasu korzystnie wpłynie na finanse uzyskiwane przez konkretne przedsiębiorstwo.
Pracownicy muszą czuć, że warto starać się dla swoich szefów
Zazwyczaj mówi się, że pracownicy nie przepadają zbytnio za swoimi pracodawcami. Chyba nie trudno domyślić się, że w takiej sytuacji “nie umierają za nich” w trakcie wykonywania codziennych zadań. Szefowie muszą zatem postarać się, aby podwładni po prostu ich lubili. Można to uzyskać na wiele sposobów. Przede wszystkim trzeba wykazywać się dużą wiedzą i doświadczeniem w konkretnej branży. Należy być też zrozumiałem dla swoich pracowników, którzy są ludźmi i czasami zdarzają im się gorsze dni. Szefowie nie mogą bać się brać odpowiedzialności za złe decyzje na swoje barki. Powinni być też prawdomówni i każdego traktować uczciwie. Jeśli pracownicy dostrzegą, że ich szefowie są, kolokwialnie pisząc, równymi gośćmi, to będą zdecydowanie bardziej zmotywowani do efektywniejszej pracy. W końcu dostrzegą, że warto starać się dla swojego pracodawcy, który ma odpowiednie cechy charakteru. Najgorszym sposobem jest nieszanowanie pracowników, ponieważ wtedy absolutnie nie można liczyć na to, że podwładni będą “na maksa” wykonywać swoje zadania.