Jak utrzymać motywację u ucznia?

Jak utrzymać motywację u ucznia?

Motywacja to bardzo istotny element procesu nauczania. Jest szczególnie ważna dla dzieci i młodzieży szkolnej. Niestety wiek młodzieńczy rządzi się swoimi prawami,a uczniom trzeba odpowiednio pomóc i naprowadzić na odpowiednie cele. Uczniowi bez motywacji do nauki i rozwoju nie pomoże nawet najlepszy pedagog. Należy więc zadbać o odpowiedni jego stosunek do przedmiotu.

Jasne cele i wzajemne oczekiwania

W procesie nauczania ważne jest, aby wyznaczyć jasne cele i oczekiwania wobec swoich uczniów. Pomoże im to zachować koncentrację i motywację podczas nauki. Wyznaczenie celów edukacyjnych również da im cel, do którego będą mogli dążyć, pomagając im pozostać na właściwej drodze w nauce. Ponadto ustalenie oczekiwań pomoże ustalić czego oczekuje się od każdego ucznia w klasie. Wyznaczając jasne cele i oczekiwania, możesz pomóc swoim uczniom w pełni wykorzystać ich potencjał. Nie każdy przecież jest orłem w każdej dziedzinie i musi być piątkowym uczniem, aby dobrze wykorzystać czas zajęć.

Ciekawe i angażujące zajęcia

Zajęcia mogą być zabawne i wciągające, jeśli odbywają się we właściwy sposób. Dzięki ciekawym zajęciom możesz sprawić, że nauka stanie się przyjemnym doświadczeniem zarówno dla uczniów, jak i nauczycieli. Od grania w gry edukacyjne po korzystanie z interaktywnych narzędzi — istnieje wiele działań, które mogą sprawić, że nauka będzie przyjemniejsza i skuteczniejsza. W zależności od przedmiotu możemy zastosować szeroki wachlarz urozmaiceń. Nie należy obawiać się używania w lekcji materiałów zawartych w internecie, np. na serwisach streamingowych .Zajęcia nie tylko pomogą wtedy utrzymać zaangażowanie uczniów, ale także dadzą im możliwość uczenia się w praktyczny sposób. 

 Małe nagrody i współpraca

Aby zajęcie była dla uczniów nieco przyjemniejsze, możemy zastosować w nich możliwość zdobycia drobnych nagród lub małych przywieli, jak np. możliwość zgłoszenia nieprzygotowania na następnych zajęciach w zamian za poprawne rozwiązanie zadania lub pokaz erudycji. Nagradzając uczniów za ich wysiłki, sprawiamy że poczują się zmotywowani i bardziej skłonni do kontynuowania nauki.Nagroda może mieć też formę pochwały lub wyrazu uznania za dobrze wykonaną pracę. Motywujące nagrody powinny być zawsze dostosowane do indywidualnych potrzeb, zainteresowań i umiejętności ucznia. Ważne jest wiec, aby choć trochę poznać swoich podopiecznych. Sprawi to, że nasza praca będzie bardziej owocna i po prostu przyjemniejsza.

Dobrym pomysłem jest również – jeśli to tylko możliwe – praca w grupach. Współpraca z rówieśnikami jest niezbędna do stworzenia udanego środowiska uczenia się w klasie. Pozwala uczniom uczyć się od siebie nawzajem i zachęca ich do krytycznego myślenia o omawianych tematach. Jest to szczególnie owocna metoda w przedmiotach humanistycznych. Trudno o bardziej rozwijającą czynność, niż ciekawa dyskusja.

Współpraca pomaga również wspierać kreatywność i innowacyjność. Kiedy uczniowie mają możliwość wspólnej pracy, mogą wymyślić rozwiązania, na które sami by nie wpadli. Sami zachęcają się też i motywują do dalszej pracy. W całym procesie nauki nie zaszkodzi też na pewno drobna nutka rywalizacji, która z pewnością pojawi się pomiędzy grupami. Z pewnością będziemy potrafili wykorzystać ją na korzyść uczniow i wartości odbywanych zajęć.Promując współpracę rówieśników w klasie, nauczyciele mogą pomóc sprawić, aby ich uczniowie jak najlepiej wykorzystali swoje doświadczenie edukacyjne. Mogą również stworzyć bardziej angażujące i przyjemne środowisko do nauki dla wszystkich zaangażowanych osób

Dodaj komentarz