Czy umiejętności miękkie liczą się na rynku pracy?

Czy umiejętności miękkie liczą się na rynku pracy?

Coraz częściej na rynku pracy mówi się o wyższości umiejętności miękkich nad twardymi umiejętnościami technicznymi. Nie jest to wprawdzie reguła, ale coraz więcej branż – również tych typowo technicznych w coraz większym stopniu skupia się na tym, by pracownicy odznaczali się wysokimi umiejętnościami interpersonalnymi. Dlaczego umiejętności miękkie są tak istotne i jak je nabyć?

Umiejętności miękkie – podstawowe informacje

Zanim przejdziemy do omówienia najważniejszych kompetencji miękkich i sposobu ich nabycia, zastanówmy się przez chwilę, czy faktycznie w prosty sposób jesteśmy w stanie zdefiniować ideę umiejętności miękkich. Czym one tak naprawdę są? To nic innego jak kompetencje osobiste i interpersonalne, które determinują nasze zachowanie, podejście do przydzielonych obowiązków oraz sposób, w jaki komunikujemy się z innymi osobami i organizujemy pracę swoją i podwładnych. Kiedyś umiejętności miękkie były wysoce niedoceniane przez pracodawców – liczyły się wynik, a do nich niezbędne były twarde kompetencje. Dzisiaj, w dobie globalizacji, cyfryzacji i przekonania, że to odpowiednia atmosfera pracy i zarządzanie zwinne jest kluczem do sukcesu, coraz więcej uwagi przykłada się do umiejętności miękkich. Nic w tym zresztą dziwnego. Już wiele lat temu dowiedziono, że na zaawansowane kompetencje miękkie ułatwiają wykonywanie pracy i podnoszą naszą wartość na rynku pracy.

Jakie umiejętności miękkie warto posiadać?

 

Czy jesteśmy w stanie wymienić wszystkie obecne i pożądane przez pracodawców umiejętności miękkie? Nie ma takiej możliwości. Na liście kompetencji miękkich musielibyśmy umieścić kilkadziesiąt pozycji, a kolejne tyle jako odrębne pojęcia, stanowiące połączenie umiejętności podstawowych. To, jakie umiejętności miękkie będą potrzebne, zależy w dużej mierze od branży, w której chcemy pracować. Branża kreatywna oraz IT z wielką chęcią przyjmuje osoby cechujące się elastycznością, oraz pozytywnym podejściem do wszechobecnej zmiany. Osoby w sprzedaży i handlu muszą z kolei umieć pracować pod presją czasu. Są jednak takie umiejętności miękkie, które przez specjalistów rekrutacji stanowią uniwersalną bazę, która zapewnia powodzenie w praktycznie każdej branży. O czym mowa? Przede wszystkim odporność na stres i umiejętność zarządzania czasem. Stres dotyka każdego pracownika, a zarządzanie czasem pozwala realizować swoje obowiązki z odpowiednim priorytetyzowaniem.  Dodatkowo umiejętność pracy w zespole również traktowana jest jako wielki atut, który sprawia, że potencjalny kandydat będzie w stanie odpowiednio dopasować się do grupy i pracować z nimi, realizując swoje obowiązki.

Czy da się rozwijać umiejętności miękkie? 

Umiejętności miękkie znacząco różnią się od tych twardych, głównie ze względu na fakt, że nie są to kompetencje, które raz nabyte na zawsze pozostaną z nami. Umiejętności miękkie to pewna specyficzna grupa kompetencji, nad którą musimy pracować cały czas. Oczywiście najlepszym sposobem na poszerzanie umiejętności miękkich jest praktyka – czy to w pracy, czy na studiach. Praktycznie wszędzie jesteśmy w stanie rozwijać umiejętność pracy w grupie, zwiększać swoją świadomość w obszarze zarządzania czasem i zadaniami. Nie ulega jednak wątpliwości, że umiejętności miękkie stanowią także plastyczny obszar, który może być rozwijany na szkoleniach – pod okiem profesjonalnych trenerów. Nie jest to może podejście tak efektywne, jak nauka samodzielna, jednak dobrze jest czerpać inspirację od doświadczonych trenerów, którzy w dużej mierze pozwolą nam poszerzyć horyzonty i stworzyć podstawy do samodzielnego rozwijania wiedzy z zakresu kompetencji miękkich. 

Dodaj komentarz