Jak radzić sobie ze stresem? Praktyczne porady

Jak radzić sobie ze stresem? Praktyczne porady

Stres jest obecny w życiu każdego z nas i nie da się go całkowicie wyeliminować. Zresztą nie powinno się tego robić, biorąc pod uwagę, że w niewielkich dawkach może on być dobrym motywatorem do rzeczy, które niekoniecznie lubimy, ale które musimy zrobić. Przykładowo do ćwiczeń czy nauki.

Jednak w zbyt dużych ilościach nie tylko będzie on uciążliwy i będzie utrudniał nam normalne funkcjonowanie, ale też może być groźny dla zdrowia. Dlatego też w tym artykule postaramy się wyczerpująco odpowiedzieć na odwieczne pytanie, jak radzić sobie ze stresem.

Odetnij się od źródeł informacji

Cały świat przeżywa teraz bardzo trudne chwile. Z każdej strony napływają do nas informacje o nowych nieszczęściach i problemach. Ludzki mózg nie jest przystosowany do takiej ilości potężnych bodźców, szczególnie, jeśli są to kłopoty, których my osobiście nie możemy w żaden sposób naprawić.

W takiej sytuacji najlepszym wyjściem jest odcięcie się od wszelkich źródeł informacji. Nie warto oglądać programów informacyjnych, wchodzić na strony z newsami czy nawet przeglądać postów w mediach społecznościowych. Jeśli i tak nie jesteśmy w stanie nic zrobić, czytanie i słuchanie o kolejnych katastrofach tylko zepsuje nam nastrój i sprawi, że będziemy się stresować „na zapas”.

Nie mieszaj czasu na pracę z czasem na odpoczynek

W obecnej chwili bardzo wiele osób pracuje całkowicie lub częściowo zdalnie. Może to sprawić, że granice między tym, kiedy pracujemy, a kiedy jesteśmy już po pracy się zatrą. Dlatego też powinniśmy rozdzielić je grubą kreską i po godzinach pracy nie zaglądać na firmowego e-maila, zamknąć używane w pracy programy i ogółem mówiąc zrobić wszystko, żeby do następnego dnia nie myśleć o pracy.

Nie jest to wcale łatwe, zwłaszcza, jeśli mamy stresującą pracę, ale warto spróbować. Dobrym pomysłem jest rozproszenie się innymi czynnościami. Szczególnie skuteczne są czynności, które wymagają naszego udziału, a nie tylko bezwiednego spoglądania w ekran.

Warto wypróbować wszelkiego rodzaju rękodzieło, na przykład tworzenie własnej biżuterii. Nie musi nam to wspaniale wychodzić i nie musimy mieć do danej czynności naturalnego talentu – chodzi tu przede wszystkim o to, żeby się zrelaksować, a niekoniecznie o to, aby stworzyć arcydzieło.

W miarę możliwości eliminuj źródła stresu

Jeśli coś Cię stresuje, nie musisz po prostu tego akceptować. Zastanów się, jakie kroki możesz podjąć, żeby zmienić swoją sytuację. W przypadku, kiedy problemem jest praca, zacznij rozglądać się za lepszą. Niekoniecznie uda Ci się szybko znaleźć coś lepszego, ale wizja zmiany zatrudnienia może sprawić, że będzie Ci łatwiej radzić sobie w obecnej sytuacji.

Jeśli stresują Cię problemy w związku, szczerze porozmawiaj ze swoim partnerem i spróbuj dojść do źródła konfliktu. Ignorowanie stresujących problemów i czekanie, aż same się rozwiążą, rzadko kiedy przynosi pożądane rezultaty.

W przypadku, kiedy odczuwamy stres non-stop i nie jesteśmy w stanie określić jego źródła bądź mamy problem z poziomem stresu nieadekwatnym do sytuacji warto zastanowić się nad zasięgnięciem profesjonalnej pomocy. Terapia, w tym farmakologiczna, nie jest żadnym powodem do wstydu, a przeciwnie – może bardzo nam pomóc.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przeczytaj poprzedni wpis:
Co to jest BMI? Co mówi o Twoim zdrowiu?

Przez wiele osób BMI uznawany jest za jeden z najważniejszych wskaźników masy ciała, według którego w prosty sposób można ustalić,...

Zamknij