Jak się dobrze uczyć? Poznaj kilka zasad i wprowadź je w życie

jak dobrze się uczyć
motywacja
[Głosów:0    Średnia:0/5]

Połowa wakacji za nami. Nowy rok szkolny zbliża się wielkimi krokami, a wraz z nim uczniowskie obowiązki. Jednym z nich jest oczywiście przyswajanie wiedzy z różnych przedmiotów. Jednak niektórym uczniom uczenie się sprawia niemałe trudności. Jak się dobrze uczyć? Poznaj kilka zasad i wprowadź je w życie wraz z nowym rokiem szkolnym!

Aby dobrze się uczyć musisz przede wszystkim zrozumieć, gdzie i w jaki sposób najłatwiej przyswajasz wiedzę. Nie bez znaczenia jest również typ osobowości – w inny sposób będzie uczył się wzrokowiec, słuchowiec i kinestetyk. Aby dostosować sposób nauki musisz zadać sobie pytanie, który typ osobowości przejawiasz.

Otoczenie

Zacznijmy od początku, czyli od przygotowania miejsca do nauki. Jak się dobrze uczyć? Przede wszystkim należy usunąć zbędne przedmioty, które mogły by cię rozpraszać. Zadbaj więc o porządek wokół siebie. Równie ważne jest oświetlenie. Najlepsze jest światło dzienne, jednak jak wiadomo uczniowie często wracają ze szkoły po południu, kiedy naturalnego światła może brakować – zwłaszcza jesienią i zimą. Dlatego warto zainwestować w lampkę, jednak wybrać taką, której żarówka nie daje zbyt intensywnego światła. Powinno być ono łagodne dla oka – nie za ostre, ale też nie za słabe. Zwiększy to komfort czytania bez przemęczania oczu.

Wiele słyszy się o tym, że aby dobrze się uczyć trzeba to robić w ciszy. Są jednak osoby, które nie potrafią w ten sposób przyswajać wiedzy. Jeśli zatem lubisz uczyć się słuchając muzyki, wybierz spokojne utwory, najlepiej w obcym języku – niezrozumiane słowa nie będą przeplatały się z tym, co właśnie czytasz lub powtarzasz. Możesz także wybrać dźwięki natury, które pozytywnie wpływają na pracę mózgu. Jeżeli jednak jakiekolwiek dźwięki cię dekoncentrują, zadbaj o ciszę. Wyłącz także dźwięki i wibracje w telefonie, aby nie rozpraszały cię podczas nauki.

Dostarcz sobie odpowiednią dawkę tlenu

Aby dobrze się uczyć Twój mózg potrzebuje tlenu. Rób sobie przerwę, np. 5 minutową po 30-40 minutach nauki. Jeśli możesz wyjdź na chwilę na dwór albo po prostu otwórz okno i przewietrz pokój. Jednocześnie rozluźnisz ciało – twoja postawa podczas nauki także ma ogromny wpływ na koncentrację. Po krótkiej przerwie przyjmij wygodną pozycję i wróć do nauki.

Odpowiedni czas na naukę

Zapewne słyszałeś nie raz, że powinieneś uczyć się od razu po powrocie ze szkoły. Jednak czas, w którym będziesz się uczył jest tylko i wyłącznie twoją indywidualną sprawą. Jeżeli po szkole musisz odpocząć, zrób to. Zjedz obiad, wybierz się na krótki spacer lub odpocznij na kanapie. Są oczywiście osoby, które siadają do książek zaraz po powrocie do domu. Jednak jeśli tobie ten schemat nie odpowiada, wybierz swój własny. Pamiętaj jednak, aby nie rozpoczynać nauki zbyt późno, bo to może wpłynąć na zmniejszenie koncentracji. Jeśli masz sporo materiału do przyswojenia lepiej nie zostawiaj całości na noc. Koncentracja bowiem bardzo spada po 1,5 godziny ciągłej nauki – po tym czasie nie tylko niczego się nie nauczysz, ale dodatkowo będziesz czuł zmęczenie. Lepszym wyborem będzie robienie przerw, jak wspomniano wyżej, czyli 30-40 minut nauki – 5 minut przerwy.

Motywacja to podstawa

Kolejną ważną sprawą jest motywacja. Jak się dobrze uczyć? Wyznacz sobie cel. Możesz np. założyć, że opracujesz jeden rozdział książki, ale pamiętaj aby trzymać się tego postanowienia. Pamiętaj, że wiedza jaką przyswajasz przekłada się na późniejsze wyniki w szkole. Nie mów sobie, że „musisz się czegoś nauczyć”. Lepszym rozwiązaniem będzie używanie stwierdzenia „chcę się tego nauczyć”. Chcę się nauczyć, bo będę mieć lepsze oceny… Chcę się nauczyć, żeby poczuć satysfakcję… Chcę się nauczyć, aby dostać się na wymarzone studia… itd.

Osobowość a nauka

Jak wspomniano na początku, aby dobrze się uczyć musimy wiedzieć, jakim jesteśmy typem osobowości.

Jeśli jesteś wzrokowcem, zapewne istotne są dla ciebie walory estetyczne. Pomocne w nauce mogą okazać się rysunki, wykresy, tabele i kolory. Zaznaczaj więc na kolorowo najważniejsze fragmenty tekstu, lub twórz mapy myślowe, które pozwolą ci w szybszy sposób przyswoić dany temat.

Jak się dobrze uczyć będąc słuchowcem? W tym przypadku pomocne może być czytanie notatek i powtarzanie materiału na głos. Słuchowcom w nauce pomaga także wspomniana wcześniej muzyka. Niektórzy nawet kilka lat później kojarzą daną piosenkę z informacjami, jakie kiedyś przyswoili! Dobrym sposobem pomagającym w nauce może być również nagrywanie głosu nauczyciela, prowadzącego lekcję. Jeżeli wyraża na to zgodę, zrób to!

Jeszcze inaczej będzie uczył się kinestetyk. Angażuje on do nauki całe swoje ciało – dosłownie. Kinestetyk, inaczej ruchowiec często podczas nauki chodzi po pokoju i gestykuluje. Zapamiętuje informacje wraz z wykonywanym przez siebie ruchem.

Pamiętaj, że zazwyczaj łączymy w sobie te cechy, a zatem możesz przejawiać zarówno cechy wzrokowca, jak i słuchowca. Jeżeli zrozumiesz, co najbardziej pomaga ci się skupić na pewno bez problemu przyswoisz każdy materiał.

Czy warto się uczyć?

Nauka jednym przychodzi trudniej, a innym łatwiej. Ciężko jest więc jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie jak się dobrze uczyć. Może to być frustrujące, kiedy widzimy, że ktoś inny z łatwością radzi sobie z czymś, co nam sprawia trudność. Powoduje to zniechęcenie i zazdrość. Warto jednak pamiętać, że nauka to nie tylko zapamiętywanie faktów. Za najlepszy przykład podać można matematykę. Zakres tego przedmiotu, jaki przerabiany jest w szkołach jest bardzo szeroki. Można swobodnie powiedzieć, że przeciętny licealista, który nie planuje kariery w żaden sposób związanej z matematyką po zdaniu matury obliczył swoją ostatnią deltę. Uczenie się rzeczy, które wiemy, że nam się nigdy nie przydadzą może wydawać się gigantyczną stratą czasu. Jednak wcale tak nie jest! Algebra i inne działy matematyki uczą logicznego i analitycznego myślenia, szybkiego i sprawnego działania, a także łączeniu wielu technik i metod w celu osiągnięcia celu. Tak jak zawodowy piłkarz musi podnosić ciężary, mimo że przecież na boisku nie będzie musiał dźwigać niczego ciężkiego, tak my w ten sposób trenujemy nasz mózg. Pomijając oczywiste benefity uczenia się, takie jak zdobywanie dobrych wyników, dostanie się na wymarzone studia i możliwość zrobienia kariery w wybranym zawodzie, nauka ma wiele mniej oczywistych efektów, nawet kiedy może wydawać się całkowicie bezcelowa. Nawet znienawidzone przez uczniów analizowanie tekstów literackich i sakramentalne „co autor miał na myśli?” ma bardzo duże przełożenie na życie. Krytyczna analiza tego co czytamy jest niezbędną umiejętnością do życie we współczesnym świecie, gdzie z każdej strony zalewani jesteśmy morzem niewiarygodnych i zwyczajnie fałszywych informacji.

Zaburzenia nauczania

Wiele osób podczas nauki mimo wkładania ogromnego wysiłku natrafiło na wiele problemów, ale uznało je za oznakę lenistwa, głupoty czy innej tego typu negatywnej cechy. Bardzo często jednak okazuje się w takich przypadkach, że faktycznym problemem jest niezdiagnozowane zaburzenie, które w znaczny sposób utrudnia naukę. Może to być dysleksja, dyskalkulia czy dysgrafia, ale też na przykład ADHD. Ważne jest, aby w przypadku zaobserwowania objawów tych zaburzeń jak najszybciej postarać się o zasięgnięcie profesjonalnej opinii i pomocy. Posiadanie tych zaburzeń wcale nie czyni kogoś mniej inteligentnym, a z odpowiednią pomocą takie osoby mogą osiągać świetne wyniki w nauce. Teraz coraz częściej się o tym mówi, ale jest wiele dorosłych osób, które całe życie miały problemy, ponieważ kiedyś o takich zaburzeniach w ogóle nie było mowy. Nigdy nie jest za późno, aby zostać zdiagnozowanym. Kto wie, może niektóre osoby, które nienawidziły się uczyć tak naprawdę pokochałyby to, gdyby nie przeszkadzałoby im w tym zaburzenie nauczania? Może okazać się, że odpowiedź na pytanie jak się dobrze uczyć jest znacznie bardziej prozaiczna, niż by się spodziewało.

Przeczytaj poprzedni wpis:
trening asertywności
Trening asertywności pozwala na zrozumienie siebie, ale też innych osób

Asertywność przez większość osób kojarzona jest z umiejętnością mówienia „Nie”. Tymczasem jest to tylko część asertywnej postawy życiowej, której uczymy...

Zamknij