Bieganie rano – jak się motywować

Bieganie rano – jak się motywować

Bieganie to jedna z najpopularniejszych sposobów uprawiania sportu. Można w końcu robić to wszędzie, nie potrzebne są żadne specjalne akcesoria ani partnerzy. Jest to jednak bardzo wymagające fizycznie zajęcie i zwłaszcza na początku nie zawsze jest przyjemnością. Zmotywowanie się do niego może być więc trudne, zwłaszcza jeśli jedyna pora, w której możemy je wykonywać to poranek. Czy motywacja do biegania jest możliwa do osiągnięcia, a bieganie rano może stać się dobrą zabawą?

Wyreguluj zegar biologiczny

Zegar biologiczny - bieganie rano

Są ludzie, którzy nie mają problemu ze wstawaniem rano. Budzą się i od razu są w stanie zabrać się do działania – iść do pracy, wypełnić obowiązki domowe czy właśnie pójść pobiegać. Dla innych jest to jednak duże wyzwanie. Nieco ułatwić cały proces może kładzenie się spać i wstawanie zawsze o tej samej godzinie, włącznie z dniami wolnymi od pracy. Nie bez znaczenia będzie także uzyskiwanie odpowiedniej ilości snu. Chociaż są pewne wskaźniki dla każdej grupy wiekowej, każdy ma indywidualne preferencje i wie najlepiej, ile godzin musi spać, żeby obudzić się wyspanym. Jeśli już rano po wstaniu jesteśmy zmęczeni, to ciężko będzie zmusić się jeszcze do dodatkowego wysiłku fizycznego – biegania.

Pokonaj własne lenistwo

Wiele osób rano mówi same do siebie rano „jeszcze tylko pięć minut” i potem wtula się w kołdrę i już nie wstaje. Najlepiej więc od razu po obudzeniu wystrzelić jak strzała z łóżka i w ten sposób łatwo się dobudzić. Jeśli damy się zniewolić lenistwu i będziemy ciągle odkładać wszystko na później, to nigdy nie zrobimy tego, co zamierzaliśmy. Oczywiście nie ma jednego lekarstwa na bycie leniwym. Kluczem jest samodyscyplina. Można ją trenować na wiele sposobów.

Zbuduj nawyk

Rzekomo ludzie budują nawyki po wykonywaniu tej samej czynności przez 28 dni bez przerwy. Ciężko powiedzieć, czy rzeczywiście jest to prawda, natomiast rzeczywiście stworzenie rutyny jest bardzo pomocne. W pewnym momencie nie będziemy się już nawet nad tym zastanawiać, a cały proces wstawania, przygotowywania się i biegania będzie dla nas automatyczny. Najtrudniej jest przez pierwsze kilkadziesiąt dni. Dobrze jest przypominać sobie, że w końcu będzie lepiej, aż w końcu faktycznie tak się stanie. Dlatego też nie powinno się robić przerw w ćwiczeniach, a systematycznie powtarzać dokładnie ten sam schemat co do joty. W ten sposób nawet coś tak początkowo trudnego i nieprzyjemnego jak bieganie stanie się normalną częścią dnia, taką jak mycie zębów czy ubieranie się.

Myśl o swoim zdrowiu

Bieganie jest świetne dla zdrowia. Nie trzeba biegać po kilkanaście kilometrów dziennie – nawet kilometr czy dwa już robią różnicę. Już w niedługim czasie zaczniemy się czuć bardziej rześcy i silniejsi. Niektóre elementy profilaktyki zdrowotnej mogą być kosztowne czy uciążliwe, na przykład prowadzenie odpowiedniej diety. Bieganie nic nie kosztuje, a ma udowodniony naukowo pozytywny wpływ na nasze zdrowie. W ostatnich latach dbałość o swoją kondycję fizyczną jest na coraz większym topie i nie bez powodu. Jeśli nie jesteś w stanie zmotywować się tym, że dzięki bieganiu będziesz zdrowszy, możesz przynajmniej nacieszyć się tym, że prawdopodobnie mniej wydasz na lekarstwa i wizyty u lekarzy.

Odpowiednio przygotuj się do biegania, aby niepotrzebnie nie cierpieć

Bieganie rano jak się przygotować

Niektórzy decydują się na bieganie rano jeszcze przed śniadaniem. Nie jest to zła decyzja, ale warto w takim wypadku przynajmniej przed wyjściem wypić szklankę wody. Jeśli chodzi o osoby które jednak wolą coś zjeść, warto zadbać, aby był to lekkostrawny posiłek. Nie należy także rozpoczynać biegu bezpośrednio po przebudzeniu. Najlepiej jest dać swojemu organizmowi trochę czasu, aby w pełni się wybudził zanim podejmiemy się jakiegokolwiek wysiłku. Dobrym pomysłem jest także zrobienie chociażby krótkiej rozgrzewki przed wyruszeniem. W ten sposób unikniemy niefortunnych kontuzji i późniejszego bólu. Warto także pomyśleć o odpowiednim wyposażeniu. Nie trzeba mieć butów do biegania za kilkaset złotych, ale warto mimo wszystko zainwestować w coś, co zostało stworzone właśnie z myślą o bieganiu. Twoje stopy i kolana z pewnością ci za to podziękują. Odpowiednie do pogody ubranie: przewiewne lub termoaktywne, aby uchronić się przed przegrzaniem i innymi nieprzyjemnymi konsekwencjami jest podstawą. Nie trzeba chyba nikomu tłumaczyć, że absolutnie nie powinno się biegać w na przykład dżinsach.

Nie chcesz biegać na zewnątrz? To może bieżnia

Jeśli chcemy mieć możliwość komfortowych ćwiczeń o każdej porze roku i przy każdej pogodzie, a także mamy sporo miejsca w domu, zakup bieżni może być odpowiednią opcją. W końcu komu chciałoby się wyjść z domu i biegać rano, kiedy za oknem jest buro, szaro i zimno? Oczywiście jest to dość kosztowne rozwiązanie, ale z drugiej strony daje dużo wygody i niezależności od świata zewnętrznego. Być może będzie nam również łatwiej wstać z łóżka, jeśli wiemy, że w teorii będziemy musieli zrobić tylko kilka kroków do przodu, a potem już będziemy biec w miejscu w zaciszu i spokoju własnego domu. Jest to jednak opcja, o której mogą pomyśleć głównie bardziej doświadczeni biegacze i może to być dla nich właśnie ta motywacja do biegania, której szukali.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przeczytaj poprzedni wpis:
Odporność na stres jak nad nim panować?
Odporność na stres – Jak nad tym panować?

„Odporność na stres” to wymaganie, które pojawia się na co najmniej co drugiej ofercie pracy. Nic w tym dziwnego, jest...

Zamknij