Czy wiesz, że sprzedaż subskrypcyjna może ustabilizować Twoje przychody? System rezerwacji umożliwia nie tylko zarządzanie kalendarzem, ale również realizację płatności online i działalność w modelu subskrypcyjnym. Co to jest tak dokładnie? Czy warto wprowadzić usługi subskrypcyjne?
Sprzedaż abonamentowa – co to jest
Nawet jeśli z nich nie korzystasz, z dużym prawdopodobieństwem kojarzysz serwisy subskrypcyjne takie jak Netflix, HBO Max czy Spotify. Płacisz co miesiąc określoną kwotę i zyskujesz nielimitowany dostęp do określonych filmów, seriali lub muzyki. Przypomina Ci to coś? Sprzedaż subskrypcyjna to model, który możesz znać również pod innymi nazwami – chodzi o abonament i prenumeratę. Co to jest w takim razie? Jest to model, w którym użytkownik otrzymuje dany produkt bądź usługę w określonym czasie.
Przykłady sprzedaży subskrypcyjnej
Możesz mieć oczywiście wątpliwości, czy sprzedaż subskrypcyjna jest rozwiązaniem dla Ciebie. W podjęciu decyzji pomogą Ci konkretne przykłady. Kiedy warto wprowadzić usługi subskrypcyjne? Wyobraź sobie, że prowadzisz korepetycje z języka obcego. To usługa, która rzadko kiedy kończy się na jednym czy dwóch spotkaniach – warto to wykorzystać. W modelu subskrypcyjnym Twój klient może wykupić pakiet korepetycji i zapłacić za nie z góry.
Pandemia pokazała siłę usług online i udowodniła, że nie zawsze musisz prowadzić spotkania w trybie stacjonarnym (a czasami wręcz nie możesz). Twoi klienci mogą zapłacić za jednorazową konsultację z trenerem personalnym, ale mogą również wykupić pakiet konsultacji – stacjonarnych lub online. Dzięki temu nie tylko zwiększysz lojalność klientów, ale także dotrzesz do osób spoza Twojej lokalizacji.
Sprzedaż subskrypcyjna doskonale sprawdza się w sektorze usług – najlepszym przykładem jest branża beauty. Paznokcie wymagają regularnej opieki, szczególnie jeśli klientka wybiera manicure hybrydowy. Skoro wiesz, że klienta i tak wróci do Ciebie za miesiąc, to może warto zaproponować jej wygodniejsze i często też tańsze rozwiązanie?
Czy warto wprowadzić model subskrypcyjny
Badanie Deloitte Digital z 2022 roku pokazuje, że 41% Polaków i Polek skróciło czas poświęcany na podobne usługi lub ograniczyło korzystanie z innych produktów czy sklepów internetowych – doszło do tego po zakupie subskrypcji. Faktem jest, że model subskrypcyjny zwiększa lojalność klientów i przyzwyczaja do danego typu usług.
Z perspektywy klientów najważniejszą korzyścią z subskrypcji są m.in. niska cena, zniżki i oferty specjalne, a więc korzyść finansowa. Wbrew pozorom nie chodzi tylko o wygodę, a rosnąca popularność subskrypcji nie wynika z zainteresowania samych klientów – wielu z nich nie postrzega np. abonamentu za telefon jako płatności subskrypcyjnej, a przecież właśnie tym jest abonament. Czy w takim razie warto wprowadzić takie rozwiązanie? Tak, jeśli:
- chcesz zwiększyć i ustabilizować przychody w firmie – subskrypcja zwiększa zarówno lojalność klientów, jak i wydatki na daną kategorię usług,
- chcesz dotrzeć do nowych klientów,
- dokładnie określisz cel wprowadzenia płatności subskrypcyjnych,
- chcesz efektywniej zarządzać firmą, w tym lepiej przewidywać wysokość przychodów w długoterminowej perspektywie,
- chcesz podejmować trafniejsze decyzje, bazując na stabilnych danych.
Oczywiście wdrożenie subskrypcji wymaga czegoś więcej niż tylko niższej ceny. Klient musi czuć, że poza korzyścią finansową otrzymuje dodatkowe udogodnienia, lub też brak niedogodności związanych z realizacją usługi.
Sprzedaż subskrypcyjna – podsumowanie
Biznes subskrypcyjny otwiera nowe możliwości – to nie jest rozwiązanie dla każdej firmy, ale z pewnością w sektorze usług ma duży potencjał. Ryzyko jest ceną za większą lojalność klientów oraz zwiększenie przychodów. Jeśli odpowiednio podejdziesz do tematu, przetestujesz różne modele subskrypcyjne i zweryfikujesz ich wartość dla firmy, to masz szansę na sukces. Subskrypcja to świetne wsparcie biznesu, które sprzyja trwałym i długoterminowym relacjom z klientami. Z odpowiednim narzędziem jej wdrożenie będzie też dużo prostsze.