Perswazja – co to?
Widzicie w Waszym najbliższym otoczeniu osoby, które z jednej strony chcą osiągnąć konkretny cel, ale brakuje im odpowiedniego zaangażowania do tego, żeby pokonywać kolejne bariery? Niestety czy stety, właściwa motywacja jest potrzebna każdemu. Nawet osoby posiadające dużą wiedzę i doświadczenie w danej dziedzinie muszą mieć zaangażowanie, aby wykonywać codziennie kolejne zadania. Motywacja szczególnie przydaje się zaś ludziom, którzy chcą spróbować czegoś nowego. Zdajecie sobie z tego sprawę i chcecie przekonać do swoich racji kogoś z Waszej rodziny czy najlepszego przyjaciela itp.? Zastanawiacie się jednak co zrobić, aby Wasze argumenty do niego trafiły? Trzeba podkreślić, że warto w tym celu przeczytać dzisiejszy artykuł. Dlaczego? Dowiecie się z niego co to jest perswazja (co jest bardzo istotne w kontekście wyżej przytaczanych aspektów), czym różni się od manipulacji i jakie wyróżniamy jej rodzaje. Zapraszamy do lektury “Perswazja co to?”.
Czym jest perswazja?
Trzeba podkreślić, że perswazja to umiejętność przekonywania kogoś do własnych argumentów. Jeśli zatem doskonale wiecie, że motywacja jest potrzebna na przykład Waszemu kuzynowi, żeby w końcu zaczął skutecznie uczyć się języka obcego itp. to musicie odpowiednio zachęcić go do stosowania rozmaitych technik motywacyjnych. Warto wiedzieć, że perswazja określana jest jako jedna z metod retoryki. Umiejętność przekonywania innych do własnych argumentów zależy od wielu czynników. Muszą one być klarowne i odwoływać się do intelektu danej osoby, a także jej emocji. Co to oznacza w praktyce? Jeśli zamierzacie kogoś przekonać – dzięki perswazji – do Waszych argumentów, to na przykład możecie skorzystać z dostępnych statystyk czy faktów naukowych. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby powiedzieć kuzynowi, że na przykład badania pokazują, że osoby, które potrafią mówić po angielsku mają większe szanse na zdobycie dobrej pracy itp. Można także odwoływać się do emocji, aby przekonać konkretną osobę, że zrealizowanie danego celu sprawi, że na przykład będzie ona lepiej oceniana wśród rodziny, znajomych itp.
Perswazja a manipulacja
Czy perswazja to synonim manipulacji? Oczywiście, że nie! Trzeba podkreślić, że te dwa pojęcia różnią się. Czym? Jeśli chodzi o perswazję, to w tym wypadku przekonywanie kogoś do swoich argumentów absolutnie nie zaszkodzi drugiej osobie. Przykład? Posłużymy się już po części użytym. Jeśli nakłonicie Waszego kuzyna do stosowania różnych technik motywacyjnych, aby ten zaczął uczyć się angielskiego czy hiszpańskiego itp. to zastosujecie perswazję. Wszystko dlatego, że wymieniony członek Waszej rodziny może na tym wyłącznie skorzystać, ponieważ chyba nikogo nie trzeba przekonywać do faktu, że umiejętności lingwistyczne są – i będą – w cenie.
Natomiast manipulacja to również przekonywanie kogoś do własnych argumentów czy racji. Jest jednak kolosalna różnica. O manipulacji mówimy bowiem wtedy, jeśli osoba – którą do czegoś nakłaniamy – nie skorzysta na fakcie, że da się do przekonać do konkretnej kwestii. Kiedy tak się dzieje? Załóżmy, że przed szkołą stoi grupka osób. Kilku kolegów nakłania jednego z nich do wzięcia dopalaczy. Argumentują to tym, że dana osoba będzie mogła na przykład szybciej nauczyć się do zadanej kartkówki itp. Jeśli uczeń da się przekonać, to niestety padnie ofiarą manipulacji, ponieważ dopalacze w niczym mu nie pomogą. Warto zatem rozróżniać te pojęcia. Perswazja jest terminem pozytywnym, a manipulacja negatywnym.
Rodzaje perswazji
W literaturze wyróżniamy trzy rodzaje perswazji (ze względu na konkretne cele). Jakie? Pierwsza z nich to perswazja przekonująca. Ma ona na celu przekonać odbiorcę do konkretnego faktu. Istotne jest jednak to, że przekonywania osoba musi być jednostką komunikacyjnie aktywną. Perswazja nakłaniająca polega zaś na tym, aby skłonić jak największą liczbę ludzi do konkretnego poglądu. Ostatnim rodzajem jest perswazja pobudzająca. O co w niej chodzi? Trzeba podkreślić, że jej celem jest zjednanie osoby przekonywanej do jakiegoś pomysłu czy konkretnego poglądu.
Generalnie działanie perswazyjne polega na wykorzystywaniu technik, które oddziałują na odbiorców. Są to nakłanianie do zajęcia konkretnego stanowiska w danej sprawie, sugerowanie optymalnych oszacowań, a także słuszne uzasadnienie reprezentowanych idei. Sprawdź też ten i ten artykuł.