Jak budować relacje z klientami? Krótki poradnik
We współczesnym biznesie to klient – a konkretnie jego zainteresowanie danym produktem lub usługą, uwaga oraz zaufanie – przyczyniają się do budowy sukcesu przedsiębiorstwa. Stwierdzenie to może wydawać się banalne, ale w rzeczywistości pomimo upływu lat pozostaje ono aktualne, ponieważ bez rozbudowanego portfolio klientów firma nie mogłaby się utrzymać na rynku. Taki stan rzeczy sprawia, że budowanie silnych relacji z klientami powinno być priorytetem dla każdego przedsiębiorcy. O czym powinno się wówczas pamiętać? Przeczytaj poniższy tekst, by poznać odpowiedź na to pytanie. Powodzenia!
Budowa relacji z klientami – dlaczego jest taka ważna?
Jeśli przedsiębiorca zadba o sprawne budowanie relacji ze swoimi klientami, może on osiągnąć wiele korzyści. Poniżej zostały przedstawione jedynie niektóre spośród nich:
- pozyskanie stałych odbiorców, którzy mogą stanowić podstawę dochodów w czasie trudniejszej koniunktury gospodarczej,
- poprawa wizerunku firmowego – wynika to z bardzo prostego faktu: stali klienci to zazwyczaj zadowoleni nabywcy, którzy będą dzielić się swoimi pozytywnymi wrażeniami z otoczeniem, zachęcając tym samym kolejnych ludzi do skorzystania z danej usługi.
Praktyka pokazuje, że dobrze budowane relacje z klientami to solidniejszy fundament niż profesjonalna kampania marketingowa.
Budowanie relacji z klientami a systemy komputerowe CRM
Dwudziesty pierwszy wiek to czas, w którym właściwie każdy aspekt funkcjonowania przedsiębiorstwa jest oparty na funkcjonowaniu nowoczesnych technologii cyfrowych. Nie inaczej jest, jeśli chodzi o budowanie relacji z klientami. Jednym z narzędzi, którymi mogą posługiwać się przedsiębiorcy podczas codziennej pracy, jest system CRM – skrót ten to akronim pochodzący od terminu: Customer Relationships Management, czyli zarządzanie relacjami z klientami.
Nowoczesny system CRM to w rzeczywistości baza danych, w której zawarte są informacje na temat byłych, dotychczasowych oraz potencjalnych klientów. Oto niektóre rodzaje informacji, które można zgromadzić dzięki odpowiedniemu wykorzystaniu CRM:
- ilość dotychczas zakupionych produktów, ich rodzaj oraz częstotliwość wizyt w sklepie,
- przysługujące pakiety promocyjne,
- dane teleadresowe,
- budżet, jakim dysponuje dany klient,
- rezygnacja z określonych usług w przeszłości (jeśli do tego doszło),
- czas trwania współpracy między klientem a sprzedawcą towaru/usługi.
Taki stan rzeczy oznacza, że dzięki CRM można odpowiednio przygotować się do rozmowy z danym odbiorcą, jeszcze zanim dojdzie do bezpośredniego kontaktu. Doradca ds. sprzedaży może w krótkim czasie przeanalizować dostępne informacje, a następnie – na podstawie wyciągniętych w ten sposób wniosków – przejść do działań sprzedażowych i sprawnie przeprowadzić negocjacje.
Budowa relacji z klientami. Podsumowanie
Budowanie relacji z klientami jest ważne dla każdego przedsiębiorstwa, niezależnie od skali prowadzonej działalności czy branży rynkowej, w której funkcjonuje dany podmiot. McDonald’s, KFC, Statoil, Reserved czy Facebook – wszystkie te marki, a także tysiące mniejszych podmiotów, opierają swój sukces biznesowy na rzeszy zadowolonych klientów.
Aby jednak możliwe było osiągnięcie sukcesu w tym zakresie, niezbędne jest profesjonalne podejście do komunikacji z odbiorcami towarów lub usług. Jeśli klient zrozumie, że jest priorytetowo traktowany przez przedsiębiorstwo, istnieją spore szanse na to, że stanie się on lojalnym nabywcą, a firma uzyska dzięki temu stałe źródło dochodów.